top of page
automatische
BLUSSYSTEMEN
Een lek in een hydrauliekslang of een lekkende koppeling van het brandstofsysteem is een veel voorkomende reden dat er brand ontstaat in een machine. De brandstof of hydrauliekolie vernevelt en vult het motorruim. De temperatuur van een turbo van een hedendaagse machine is meer dan genoeg om deze brandstofwolk te ontsteken zodat binnen een fractie van een seconde het hele motorcompartiment in brand staat.
ZWARE INDUSTRIE :
95% van de branden onstaan in motorcompartimenten. De combinatie van een hoge belastingen en continue opererende machines maakt dit een brandgevaarlijke omgeving. Zo is het in de mijnbouw verplicht om een automatisch blussysteem te voorzien. Gelijkaardige bedrijfsomgevingen kan men terugvinden in de steengroeves en ontginningsindustrie.
HAVENMATERIEEL :
In havens worden allerlei soorten goederen getransporteerd. Goederen kunnen licht ontvlambaar, giftig of van hoge waarde zijn. Een brandende machine kan hier een ramp ontketenen en heeft het directe gevolgen voor de bedrijfsvoering. Een toegang die geblokkeerd wordt, een schip dat niet geladen of gelost kan worden of blusmiddelen die milieutechnisch verantwoord opgeruimd dienen te worden brengen stuk voor stuk enorm hoge kosten met zich mee.
RECYCLING :
Recyclingmachines draaien vaak in verontreinigde, stoffige omgevingen. Houtstof in het motorcompartiment, een stuk afvalplastic op de uitlaat of een beschadigde leiding zijn welbekende gevallen van brand in een recyclingmachine. Een uitgebrande machine betekent vertraging in de productie. Omdat de meeste machines niet snel verplaatsbaar zijn is de kans dat de brand overslaat reeël en kan dit veel grotere gevolgen hebben dan verlies van de machine en vertraging in de productie.
ANDERE VOORBEELDEN :
opslagtanks - CNC machines - damp- en stoffilters - voedingsindustrie - generatoren - windturbines - pulp- en papierindustrie - ...
petrochemische sector
hout sector
clean room toepassingen
continue draaiende & onbewaakte applicaties
bottom of page